Patiëntveiligheid

In Sint-Trudo Ziekenhuis willen we naast kwaliteitsvolle zorg zeker ook veilige zorg leveren aan onze patiënten.

Internationale doelstellingen rond patiëntveiligheid:

  1. Zorg voor een correcte dubbele identificatie van patiënten.
  2. Bevorder een accurate communicatie tussen zorgverleners.
  3. Bevorder de veiligheid bij risico-medicatie.
  4. Voer de juiste ingreep uit, aan de juiste zijde, bij de juiste patiënt.
  5. Beperk het risico van ziekenhuisinfecties door correcte handhygiëne.
  6. Beperk het risico op letsels als gevolg van vallen.

Via specifieke procedures leven onze verpleegkundigen, artsen en andere medewerkers deze doelstellingen maximaal na.

Bovendien meet onze dienst kwaliteit verschillende belangrijke aspecten in verband met patiëntveiligheid (zoals onder meer identificatie, medicatie en handhygiëne) regelmatig. Zij volgen dit nauw op zodat we  - als het nodig is – snel de gepaste maatregelen kunnen treffen.

Maar ook zelf speel je een belangrijke rol in het bewaken van je veiligheid als patiënt. Hieronder hebben we een aantal tips samengevat die je verblijf in dit ziekenhuis nog veiliger kunnen maken.

  • Identificatie
    Wanneer je opgenomen wordt in het ziekenhuis of op de spoedafdeling verzorgd wordt, krijg je een identificatiebandje om de pols met daarop je naam en geboortedatum. Kijk deze gegevens onmiddellijk na. Wanneer er iets niet klopt, meld dit dadelijk aan de verpleegkundige of aan de balie. Tijdens je verblijf zullen onze medewerkers je regelmatig naar je naam en geboortedatum vragen. Dit kan soms storend zijn, maar hierdoor worden misverstanden in verband met identificatie tot een minimum herleid.
     
  • Medicatie
    Neem bij je opname een lijst mee van de medicatie die je thuis allemaal gebruikt, zowel voorgeschreven medicatie als medicatie of supplementen die je op eigen initiatief neemt. Overloop eventueel met je huisarts dit lijstje, zodat je zeker bent dat de lijst volledig is. Licht de hulpverlener zeker in over geneesmiddelen die je niet verdraagt, allergieën en andere gezondheidsproblemen die je hebt. Controleer of de geneesmiddelen die je in het ziekenhuis krijgt wel voor jou bedoeld zijn. Laat van je horen als je denkt dat er iets niet juist is met je medicatie.
     
  • Stel vragen
    Vraag steeds uitleg aan de arts of aan de verpleegkundige, zeker als er iets onduidelijk is of als je je ergens zorgen over maakt. Informeer je steeds over de behandeling. Schrijf eventueel een aantal zaken op papier, dan kan je nadien nog extra uitleg vragen mochten er nog zaken onduidelijk zijn. Je kan als patiënt op deze manier een actieve rol spelen in je ziekenhuisopname en je genezing. Ook bij je ontslag vraag je best voldoende uitleg: hoe ziet de verdere behandeling er uit, welke medicatie moet je nemen, waar moet je nog aan denken …
     
  • Voorzorgen voor een veilige operatie
    Als je geopereerd moet worden, bespreek dan op voorhand met de arts het verloop van de ingreep. Laat de arts met een pijl aanduiden waar je geopereerd zal worden. Blijf nuchter wanneer je dat wordt gevraagd.
     
  • Zorg voor een goede persoonlijke hygiëne
    Een goede hygiëne is erg belangrijk om de verspreiding van bacteriën tegen te gaan en infecties te voorkomen. Was en ontsmet geregeld je handen met water en zeep of met alcoholgel. De verpleegkundigen en artsen doen dit ook en dragen indien nodig handschoenen wanneer je wordt verzorgd.
     
  • Valpreventie
    Onveilig schoeisel (bv. pantoffels) is vaak de oorzaak van valongelukken, thuis of in het ziekenhuis. Kies daarom voor schoeisel met een gesloten hiel en een stevige zool. Om dergelijke ongevallen te voorkomen, gaan we bij een opname preventief samen met jou bekijken of je een verhoogd risico loopt om te vallen.

Je mening, ervaring of verbetersuggesties 

Ben je tevreden over de geleverde zorg of heb je nog verbetersuggesties, dan mag je ons dat uiteraard ook altijd laten weten via een mailtje naar kwaliteit@stzh.be en/of ombudsdienst@stzh.be.
 

Meer informatie hierover op de pagina van de ombudsdienst.